EditoryalGazedda'nın GündemiBir fotoğrafın anatomisi – Tufan Erhürman

GazeddaKıbrıs Editoryal Kolektifi, seçim süresince adayların çektirdikleri fotoğrafları yorumlayarak, fotoğraflar üzerinden verilmeye çalışılan mesajların anatomisini çıkarmayı hedefleyecek.
Editoryal Kolektif Editoryal KolektifAralık 29, 2019
“insan_ticareti"
Gazedda_Patreon

GazeddaKıbrıs Editoryal Kolektifi, seçim süresince adayların çektirdikleri fotoğrafları yorumlayarak, fotoğraflar üzerinden verilmeye çalışılan mesajların anatomisini çıkarmayı hedefleyecek.

Seçim çalışmalarına start veren ana muhalefet Cumhuriyetçi Türk Partisi Genel Başkanı ve Cumhurbaşkanı adayı Tufan Erhürman, geçtiğimiz gün Cumhurbaşkanlığı seçimleri kapsamında Kıb-Tek ve Lefkoşa Sanayi bölgesini ziyaret etti.

Cumhuriyetçi Türk Partisi Basın Bürosu tarafından basına etkinlikle ilgili fotoğraflar ve bir de haber geçildi. Geçilen fotoğraflar arasında seçtiğimiz bir fotoğrafı değerlendirerek, CTP Basın Bürosu’nun fotoğrafla ilgili hedeflerini sizler için inceledik.

Yöntem olarak ne kullanıldı?

Fotoğrafı analiz ederken, bizlere yol göstermesi için fotoğrafa bazı sorular sorduk. O sorular şöyle:

1. Fotoğrafın amacı nedir (reklam, haber…)? Görülme / Gösterilme ve bakış amacı nedir? Niçin bu fotoğrafa maruz kaldık?

2. Fotoğrafta ne ve/ya kim fotoğraflanmıştır? Görsel gerçekleri listeleyiniz.

3. Fotoğrafın ruh hali nedir? Fotoğraf bir olayı mı gösteriyor veya bildiğiniz bir sembolü mü kullanmaktadır?

4. Bu görüntü günümüz günlük yaşam kültürüne ait gündelik yaşamı, problemlerini, değerlerini ve inançlarını mı göstermektedir?

Analiz

1. Fotoğrafın amacı nedir (reklam, haber…)? Görülme / Gösterilme ve bakış amacı nedir? Niçin bu fotoğrafa maruz kaldık?

Fotoğraf, propaganda amacı güden, Erhürman’ın seçim ziyaretleri kapsamında Sanayi bölgesinde yaptığı bir iş yeri ziyareti ve iş yerinde çekilmiş fotoğrafı göstermektedir. Bu haliyle, bahsi geçen fotoğraf bir haber olmaktan öte reklam amacı taşımaktadır. Fotoğrafa maruz kalma amacımız, propaganda kapsamında işçi ve emekçinin yanında olduğu imajını yaratmaya çalışan Erhürman’ın iş alanlarına yaptığı ziyareti kapsamaktadır. Fotoğraf çekilirken, fotoğrafı çekilen kişinin siyasi görüşleri dikkate alınmaksızın, bahsi geçen kişi veya partiyi destekleyip desteklemediği bilinmeden fotoğraf paylaşılmıştır. Dolayısıyla, fotoğrafta görülen işçi, propaganda malzemesi olarak kullanılırken, rızasının aranıp aranmadığı bilinmemektedir.

2. Fotoğrafta ne ve/veya kim fotoğraflanmıştır? Görsel gerçekleri listeleyiniz.

Fotoğrafta, CTP Genel Başkanı ve Cumhurbaşkanı adayı Tufan Erhürman, işçi olduğunu düşündüğümüz bir kişi, iş ortamının belli olmasını sağlayacak bir araba (kaputu açık); arka planda ise Mustafa Kemal portresi ile Türkiye Cumhuriyeti bayrağı bulunmaktadır. Görselde, fotoğrafın ana konusu olan Erhürman ve işçi, kadrajın sağ tarafında konumlanırken, Türkiye Cumhuriyeti’ne ait bayrağın ise kadrajın sol üst köşesinde konumlandığı gözlemlenmektedir. Görselde, Erhürman’ın işçi ile tokalaştığı ve bu sırada sol elini samimiyeti sembolize etmek için işçinin omzuna koyduğu gözlemlenmektedir. İki tarafın da fotoğrafta gülümsediği ve göz teması kurdukları da gözlemleniyor.

3. Fotoğrafın ruh hali nedir? Fotoğraf bir olayı mı gösteriyor veya bildiğiniz bir sembolü mü kullanmaktadır?

Fotoğraf, bahsi geçen ortamın samimi olduğu yönünde bir algı yaratmaktadır. Fotoğrafta bulunan iki kişinin de gülümsemesi ve sorunları “dinleyen” kişi olarak Erhürman’ın halkın yanında olduğu imajını yansıtmasını hedeflemektedir. Fotoğraf, Erhürman’ın iş ziyaretleri kapsamında yaptığı bir görüşmeyi göstermektedir. Fotoğraf içinde bilindik bir sembol olarak, fotoğrafın çekildiği alanın çalışma alanını olduğunu göstermek için kaputu açık bir araç ve Türkiye Cumhuriyeti bayrağı göze çarpmaktadır.

4. Bu görüntü günümüz günlük yaşam kültürüne ait gündelik yaşamı, problemlerini, değerlerini ve inançlarını mı göstermektedir?

Kültürümüzde, eğitimimiz gereği insanlar bir yazıya ya da fotoğrafa bakarken, onu sol üst köşeden başlayarak sağa doğru analiz ederler. Buna ek olarak, kırmızı renk, canlılığı dolayısıyla dikkat çeken bir renk olarak karşımızda durmaktadır. Tarih boyunca büyük şirketlerin bir çoğunun kırmızı rengi tercih ettiği ve logolarında kırmızı renk bulunduran tasarımlar yaptığı bilinmektedir. Dolayısıyla konumlanma ve renk gereği, bahsi geçen fotoğrafta göze ilk çarpan kısım olarak Türkiye bayrağı görünmektedir. Görüntü ele alındığı zaman, fotoğrafın kuzey Kıbrıs siyasetini net bir şekilde yansıttığı gözlemlenmektedir. Siyasetin Türkiye cephesine yönelik yaklaşımı ve kendilerini Türkiye iktidarına kanıtlama çabası sürmekte olan ana akım partilerinin, fotoğraflarında da Türkiye Cumhuriyeti’nin bayrağını kadrajın sol tarafında kurgulaması şaşırılacak bir durum olarak ele alınmamalıdır.

Editoryal Kolektif

Editoryal Kolektif

Gazeddakıbrıs Editoryal Kolektifi tarafından kaleme alınan değerlendirme yazıları...

LGBT kitapcık