Protestonun biçimlerini tanımlamak kimin uhdesindedir? Hangi yetkiye veya iradeye dayanır. Mesela biri çıkıp siyasi mücadele toplaşıp selfie çekmek değildir dediğinde bu eylemin hor görülmesi mı gerekir?
Bir reaksiyonun herhangi biri kabul görmez iddiası kendi inandığımız değer dışında hiçbir şeye saygı duymamış olduğumuz için olabilir mi?
Peki ya kendi inandığımız ifade biçimleri dışında olan her şeyi hor görmek bizi karanlık bir noktaya götürmez mi?
Hakim anlayıştan farklı olanın siyasi ifadesine saygı duymam demek tektipleşmiş bir yaşam biçimini dayatır. Oysa ki iradenin özü kendi geleceğini belirlemek değil mi?
Yeni bir gelecek ancak basmakalıp ifadelerin dışındaki yeni sözlerde, yeni eylemlerde aranması gerekmez mi ? Sosyal bir olgu olarak yeni sözler söylemek isteyenlerin sesinin kısılması, görmezden gelinmesi, yok sayılması özünde gerici bir tutum olarak görülmeli mi?
23 Ocak günü yurttaşların sandığa gitmesi bir haktır aynı zamanda yurttaşlık görevidir. Mesela bir başka yurttaşlık görevi askerliktir.
Birinin askere gitmeyeceğim demesi bir sivil itaatsizlik biçimidir, vicdani reddir. Nedenleri ülkenin öznel koşullarına göre belirlenir. Bizde tanınmayan bu hak sivil itaatsizlik ile hakim anlayış arasındaki sağlıksız ilişkiyi de.bir yandan gözler önüne sermektedir. İlerici olup sivil itaatsizlik çabalarına karşı çekilen bu bariyer, gerçekçi bir kopuşun nereden gerçekleşmesi ile ilgili önemli bir ipucu vermez mi?
Dahası, seçimle dayatılan sorun çözme mekanizması herkesin malumu olduğu gibi yetersizdir. Temel sorunlara çözüm olmayacak bir karar alma yönteminin zorunluluğunu reddediyorum demek sivil itaatsizliktir. Bir eylem biçimidir.
Adı boykot da olabilir, mangal da olabilir.
Mesele kendi irademizi gasp eden illüzyondan beslenen güce karşı duruştur.
En temel konularda, mesela yoksullaşmaya, Maraş kepazeliğini yapanlara ya da ona karşı mücadele etmeyenlerle, Maronitler’in köylerine dönmesini öteleyenlerle, dünyayı etnik bir pencereden anlama çabası içinde olanlarla, hak ihlallerini görmezden gelenlerle, mafyanın ahtapot gibi her yanı sarmış olmasına sessizliği tercih edenlerle ilgili idare edecek bir nokta kalmaması ile ilgili bir reaksiyondur.
Mesele partiler, kişiler değildir ve olmamalıdır. Mesele, işlevsiz bir mekanizmanın işlevsizliğini görmezden gelerek idare etme düzeni ile ilgilidir.
23 Ocak karma yapmak, mühür vurmak kadar sivil itaatsizliği seçmek de bir eylem biçimidir. iki et bir yağ kuralı kadar ciddidir.