AktüelMedya Odası“TV kanalları kendi tercihleri ile TÜRKSAT’a ulaşıyor”

Yayın Yüksek Kurulu (YYK) Başkanı Olgun Üstün, Diyalog TV’nin TÜRKSAT üzerinden yaptığı yayınların RTÜK kararıyla sonlandırılmasına ilişkin açıklamalarda bulundu.
Gazedda Kıbrıs Gazedda KıbrısMayıs 3, 2020
Şiddete Karşı Yan Yana - LTB
Geleceğe İlham Ver

Yayın Yüksek Kurulu (YYK) Başkanı Olgun Üstün, Diyalog TV’nin TÜRKSAT üzerinden yaptığı yayınların RTÜK kararıyla sonlandırılmasına ilişkin açıklamalarda bulundu.

Üstün, Türk Ajansı Kıbrıs’a (TAK) yaptığı açıklamada,devlet televizyonu BRTK da dahil olmak üzere Kıbrıs’ın kuzeyindeki, tüm televizyonların, yayınlarının kendi tercihleri doğrultusunda TÜRKSAT uydusu üzerinden ulaştırıldığını hatırlattı.

“Kuzey Kıbrıs’ta radyo ve televizyonlarla ilgili otorite YYK’dır” diyen Olgun Üstün, “YYK kktc Anayasasının özüne uygun olarak , basın ve yayın özgürlüğü ilkesi doğrultusunda, Anayasal düzeni, kişi haklarını ve ilkeli bir yayıncılığı gözeten bir çerçevede radyo ve televizyon yayınlarının düzenlenmesini, elektromanyetik dalga ve diğer yollarla, kamu veya özel yayıncı kuruluşlara yönelik frekans planlaması yaparak, kanal ve frekans bandı tahsisi gerçekleştirir, lisans ve yayın izni verir, yayın içeriklerini de yayın ilkeleri doğrultusunda denetler. Yayın ilkelerinin ihlalinin saptanması halindeyse yasada belirlenen yaptırımları uygular” ifadesini kullandı.

Üstün, yaptırımların, 39/97 sayılı “Kamu ve özel radyo ve televizyonların kuruluş ve yayınları yasası” müeyyidelerine  göre, önce yayıncı kuruluşun yazılı uyarı  cezasına, ihlalin bir yıl içinde tekrarı halinde 2 bin TL, aynı ihlalin tekrarlanması halinde de  5 bin TL para cezasına çarptırılmasını öngördüğünü kaydetti. Üstün, para cezasına neden olan ihlali bir yıl içinde üçüncü defa tekrarlayan kuruluşun, mahkemeye sevk edildiğini, bu noktadan sonra kararı mahkemenin verdiğini vurguladı.

YYK Başkanı Üstün sözlerini şöyle sürdürdü:

“Yayıncı kuruluşların kendilerine en uygun ve yakın buldukları TÜRKSAT uydu platformundan yayın aktarabilmeleri için; TÜRKSAT ile aralarında doğrudan ve altyapı donanımına sahip BRTK üzerinden bir sözleşmenin imzalanması da zaruridir.

Bu koşullarda, RTÜK ve TÜRKSAT, bu sözleşmede geçerli olan kuralların ihlalini kendi yasa kuralları içinde saptaması  durumunda, RTÜK yasası ve Türksat ile ilgili yasal mevzuat hükümleri uygulama alanı bulmaktadır.”

“RTÜK, Sayın Besim Tibuk’un Sayın Hasan Erçakıca ile yapmış olduğu “Dünyaya Bakış” programında saptadığı bazı ifadelerde, Türkiye Cumhurbaşkanına  hakaret ve Türkiye’nin bağımsız ve bölünmez bütünlüğüne zarar verildiğine yönelik karar aldı” diyen Üstün,  “bunun sonucu olarak da kanalın Türksat’taki yayınlarının iletimini durdurdu” ifadesini kullandı.

Aynı programın Eylül 2019’da yayınlanan bölümüyle ilgili YYK’nın 29 Kasım 2019’da ‘yasanın 5 (10) maddesini ihlal ettiği’ tespiti yaptığını hatırlatan Üstün, “kişi ve kuruluşları eleştiri sınırları ötesinde küçük düşürücü, zarara uğratıcı, aşağılayıcı veya iftira niteliği taşıyan yayın yasaklarına uyulmadığı için yazılı olarak uyarı yapıldığını aktardı.  

Üstün, “Kurulumuz, bu yeni durumu  Diyalog TV şu anda yayında olmadığı için (bu konuda da hukuki görüşe ihtiyaç var) henüz görüşmemiş dolayısı ile yeni bir karar almamıştır.  Aynı ihlalin saptanması durumunda, yasa gereği ceza ancak 2 bin TL olacaktır” açıklamasında bulundu.

“Uydu yayıncılığından kurtulmanın tek çaresinin, merkezi İsviçre’de bulunan Uluslararası Telekomünikasyon Birliği (ITU) tavsiyesi ile üye ülkelerde uygulanan DVBT ‘sayısal karasal yayına’ geçmektir” diyen Olgun Üstün, İngiltere, Fransa, İtalya, Güney Kıbrıs gibi pek çok ülkede halihazırda bu sistemin uygulandığının altını çizdi.

Üstün, “Bizde de geçtiğimiz yıl aldığımız bir kararla, Selvili Tepe ve Kantara’daki analog yayın sonlandırılmış ve sayısal karasal yayın için  start verilmiştir. Yine de yayıncı kuruluşların büyük çoğunluğu (BRTK ve Kanal T hariç) uydu yayınını tercih etmiştir. Lefkoşa BRTK tesislerinde konuşlandırılmış sistemde bazı eksiklikler vardır ama kısa zamanda giderileceğine inanmaktayız.” dedi.

Olgun Üstün, önümüzdeki günlerde Diyalog TV kararıyla ilgili olarak RTÜK ve TÜRKSAT ile yeniden iletişime geçileceğini ve yeni bir durum değerlendirmesi yapılmasının planlandığını da söyledi. 

Gazedda Kıbrıs

Gazedda Kıbrıs

Gazedda'yı hem yaşatabilmek hem de içeriklerini daha da zenginleştirebilmek için okuyucu katkısına ihtiyacımız var. Bağımsız ve özgür olmak, öyle kalmak ve bu sesi yaygınlaştırmak, daha fazla paylaşmak istiyoruz. Bunun da yolu sizlerin desteğinden, yani yurttaşların, Gazedda’yı sahiplenen insanların gönüllü oluşturacakları fondan geçmektedir. Gazedda’ya patreon üzerinden destek olabilirsiniz. https://www.patreon.com/gazedda

Music will never ends..

Gazeddakıbrıs yurttaş gazeteciliği anlayışı ile yayın yapan, yurttaştan yana taraf olan ve gazetecilikte meslek etiği ilkelerine inanan bir yayın organıdır.
Gazeddakıbrıs unutulanları, unutturanlara inat hatırlatandır.
Gazeddakıbrıs her koşulda barıştan yanadır.
Gazeddakıbrıs yurttaşın kendisi, O’nun sözüdür.

Gazeddakıbrıs, 2020 ↄ⃝ copyleft