AktüelDünyaSanatBirleşik Krallık’ta Brexit telaşı: Sanat eserleri ülkeden çıkarılıyor

Çeviri: Uray Aydın, e-skop Brexit’in alabileceği biçimler sanat eseri sahiplerini rahatlatacak cinsten değil. Kaygılarının nedeni ise eserlerin sınırlar arası geçişlerinde kesilecek vergilerin yüksekliği. Britanya’da büyük bir hareketlilik mevcut. Birleşik Krallığın Avrupa Birliği’nden çıkışı yaklaştıkça binlerce sanat eseri Ada’yı terk ediyor. Büyük eser sahipleri böylece kendilerinden kesilmesi muhtemel olan son derece yüksek vergilerden kaçmayı umuyor. Bu garip hareketliliğe, kıtadan Ada’ya –bir nebze daha az miktarda– sanat eserinin de aynı nedenlerle gelişi eşlik ediyor. Profesyoneller ve hatta...
Gazedda Kıbrıs Gazedda KıbrısMayıs 24, 2019
Djumba Hotel & Cafe

Çeviri: Uray Aydın, e-skop

Brexit’in alabileceği biçimler sanat eseri sahiplerini rahatlatacak cinsten değil. Kaygılarının nedeni ise eserlerin sınırlar arası geçişlerinde kesilecek vergilerin yüksekliği.

Britanya’da büyük bir hareketlilik mevcut. Birleşik Krallığın Avrupa Birliği’nden çıkışı yaklaştıkça binlerce sanat eseri Ada’yı terk ediyor. Büyük eser sahipleri böylece kendilerinden kesilmesi muhtemel olan son derece yüksek vergilerden kaçmayı umuyor. Bu garip hareketliliğe, kıtadan Ada’ya –bir nebze daha az miktarda– sanat eserinin de aynı nedenlerle gelişi eşlik ediyor. Profesyoneller ve hatta müzeler, ülkesine göre %5 ila 10 arasında bir ithalat vergisi bekliyor. Gümrük denetimlerinin yeniden tesis edilmesinin de eser nakliyat sürelerini ciddi biçimde uzatması tehlikesi söz konusu.

İngiliz The Art Newspaper dergisine göre, Mayıs ortasında açılan Venedik Çağdaş Sanat Bienali İrlandalılar ile Britanyalıları strese sokmuş durumda. Hızlı ve sert bir Brexit ihtimaline karşı Bienal’deki ülke pavyonlarının düzenleyicileri sergide yer alacak eserleri olabildiğince erken gönderiyor. İrlanda pavyonundan sorumlu Mary Cremin bu kararı şöyle açıklıyor: “Neyle karşılaşacağımızı tam bilmiyoruz, yani sert veya yumuşak bir Brexit mi olacak, yoksa bütün bunlar ertelenecek mi… Dolayısıyla Mayıs 2018’de nakliyat meselesini gündeme getirdik çünkü eserlerin gümrükte durdurulması riskini göze alamayız.” İrlandalılar tarafından sergilenecek eserlerin bir kısmı Kuzey İrlanda’dan, Derry’den geliyor. Londra’da yaşayan, ülkesi İrlanda’nın Bienal’deki temsilcisi Eva Rothschild, eserlerini bir an evvel bitirip 20 Mart’ta İtalya’ya gönderebilmek için –Brexit’in başlangıç tarihi 29 Mart olduğundan– yeni bir çalışma ritmi benimsemek durumunda kaldı. Dolayısıyla eserler Venedik’e serginin açılışından 50 gün önce, enstalasyona başlanabilecek tarihten 11 gün önce ulaştı.

Sanat piyasası açısından da durum gergin. İki yıldan beri kısmen İngiltere’ye yerleşmiş olan galerici Thaddaeus Ropac şöyle anlatıyor: “Nakliyatçılar olanaklarının ötesinde iş almış durumda, eserlerini ülkeden çıkarmak için erken davranmamış olan koleksiyoncularsa panik içinde.” Ne acilen ülke dışına çıkarılan bu eserlerin toplam değerini ölçmek mümkün, ne de bu taşıma işlemleri Brexit’ten sonra gerçekleşseydi AB devletlerinin elde edeceği vergi gelirini. Ropac erken davrananlardan. Daha Ocak ayında en pahalı eserlerini, en yüksek vergi kesilecek olanlarını Londra’dan çıkarmak için bir kamyon ayırtmış.

Muhtemel vergileri ödemek istemeyen meslektaşlarından biri, Tornabuoni galerisinden Michele Casamonti de bir sergiyi birkaç hafta erken bitirmeye karar vererek Italya’ya Lucio Fontana ve Alberto Burri’nin eserlerini göndermiş. Casamonti motivasyonunu gizlemiyor: “İthalat vergileri ödeme riski fazla büyük”. Sahip olduğu eserlerin değeri 70 milyon avro olduğundan, sert bir Brexit’le İtalyan devletine 7 milyon avro ödemek durumunda kalacaktı. Yine Londra’da galeri sahibi olan Kate MacGarry de benzer bir hareketlilik içinde. Ekim 2019’da yurt dışında düzenlenecek bir sergi için eserlerini ta Ocak ayında göndermiş!

Müzeler de telaş içinde. Evening Standart gazetesi Ekim 2018’de Londra’daki Victoria and Albert Museum’un eser ithalatı için yılda 25 milyon sterlin harcama yapma riskiyle karşı karşıya olduğunu bildirdi. Bu ihtimal karşısında, neredeyse %90 oranında yabancı eser sergileyen müze uyum sağlamak ve yerli eserlere yönelmek durumunda kalacak.

 

Kaynak: Le Brexit à l’origine d’une grande migration d’oeuvres pour éviter les taxes

Gazedda Kıbrıs

Gazedda Kıbrıs

Gazedda ne şirketlerin reklamlarıyla ne de siyasi partilerin katkılarıyla yaşıyor. Gönüllülerin emeği ve okuyucuların katkılarıyla üretmeye devam ediyoruz. Gazedda'yı hem yaşatabilmek hem de içeriklerini daha da zenginleştirebilmek için okuyucu katkısına ihtiyacımız var. Gazedda’nın daha da güçlenerek yoluna devam etmesi okuyucularının onu sahiplenmesinden geçmektedir. Kolektif yayıncılık ilkesiyle yayınlarını sürdüren Gazedda, yine aynı kolektif anlayış ile ihtiyaçlarını karşılamak, dayanışma kültürünü geliştirmek istemektedir. Gazedda’nın kazanç uğruna ne diğer tüm gazetelerin sahip olduğu şekliyle reklam piyasasına girmesi, ne de kendisine bir güç odağı bulup yamanması düşünülebilir. Kısacası bağımsız ve özgür olmak, öyle kalmak ve bu sesi yaygınlaştırmak, daha fazla paylaşmak istiyoruz. Bunun da yolu sizlerin desteğinden, yani yurttaşların, Gazedda’yı sahiplenen insanların gönüllü oluşturacakları fondan geçmektedir. Gelin Gazedda için, Gazedda’nın okuyucularının dayanışma katkılarıyla bir fon oluşturalım. Tamamen müşterek, katılımcı ve demokratik bir şekilde Gazedda’ya, barış gazeteciliğine, kolektif yayıncılığa sahip çıkalım. Gazedda’ya patreon üzerinden destek olabilirsiniz. https://www.patreon.com/gazedda

Music will never ends..

Gazeddakıbrıs yurttaş gazeteciliği anlayışı ile yayın yapan, yurttaştan yana taraf olan ve gazetecilikte meslek etiği ilkelerine inanan bir yayın organıdır.
Gazeddakıbrıs unutulanları, unutturanlara inat hatırlatandır.
Gazeddakıbrıs her koşulda barıştan yanadır.
Gazeddakıbrıs yurttaşın kendisi, O’nun sözüdür.

Gazeddakıbrıs, 2019©